Osvědčená praktická taktika, jak řídit agilní IT nasazování – Případová studie

Publikováno: 31. 10. 2017

Přehled

Tato studie vysvětluje, jak IT organizace zavedla IT proces řízení nasazování (Release Management) s výsledky, které překonaly očekávání jejího vedení a vytvořily základ pro úspěšné pokračování. Studie má 5 základních částí:

  1. Jak jsme se dostali do výchozího stavu – KONTEXT
  2. První kroky řešení – DEFINICE, ROLE A TŘÍDĚNÍ DLE NALÉHAVOSTI
  3. Plánování nasávání a uvolňování – ZÁKLADNÍ ŘEŠENÍ
  4. Řízení změny v provozu – ZÁVĚREČNÁ KONTROLA KVALITY
  5. Metriky a porozumění – ZÍSKANÉ POZNATKY

Souhrn

Mnoho organizací zabývajících se informačními technologiemi tápe, když stojí před úkolem pochopit, organizovat a provádět četné změny systému a aplikačního softwaru, který po dobu několika let slouží klientům a koncovým zákazníkům. Tato studie podrobně vysvětluje velmi praktický a zdravý rozum respektující rámec a procesy, které úspěšně zdolaly problém jedné společnosti a jejího IT tým. Jak byl tento rámec úspěšný? Upřímně řečeno, metriky IT jsou notoricky obtížný a nejasný prvek, o který lze metodicky diskutovat. Tato organizace dosáhla následujících výsledků:

  • za jeden rok zvýšila hodnocení spokojenosti zákazníků z 2,5 na 4,0 v pětibodové škále
  • za jeden rok zaváděli do provozu o 85 % více změnových požadavků a projektových změn než v předchozích 12 měsících
  • organizace překročila vlastní, zvýšené cíle v oblasti průchodnosti o 40 % a o 10 % zkrátila časový cyklus změnového požadavku
  • těchto výsledků dosáhla bez zvýšení počtu zaměstnanců a bez jakýchkoli výdajů na IT nástroje
  • rozpočet výdajů zvýšila o 1,8 % kvůli pokrytí dodatečných nákladů na jednoho konzultanta, který pomohl vytvořit rámec a procesy agilního řízení nasazování

Podrobněji k obsahu

Popis postupu začíná poměrně podrobným popisem prostředí, tedy celého kontextu, v němž projekt probíhal. Popis je členěn následovně:

Kontext

  • Firma, Společnost – odvětví, primární produkt, zákazníci, zaměstnanci, primární činnost, finanční výsledky, sídlo
  • IT organizace firmy
    • pracovníci a jejich organizační zařazení
    • aplikace jejich charakteristika, uspořádání a čemu slouží
    • personální/finanční/korporátní funkce, poskytované mateřskou firmou, procesy a jejich rozhraními,
    • technologie – aktuální programovací jazyky, operační systémy a technická infrastruktura (HW, sítě, DBMS)
    • nedávno instalovaná zlepšení – nástroje na řízení konfigurací softwaru (řízení verzí SW), personál, procesy
    • vnímaný primární problém – chybí účinná kontrola změn zaváděných do provozu
    • umístění IT
  • SWOT Analýza – přednosti, nedostatky, příležitosti, hrozby
  • Závěr – souhrnné hodnocení situace

Definice, role a priority

  • Obecný přehled
  • Analýza základních problémů jejich popis a rozsah
  • Role – kdo za co zodpovídá
  • Priority
  • Závěr – čeho bylo dosud, tj. od zahájení projektu, dosaženo

Základní řešení

  • Obecný přehled
  • Plánovací cyklus sběru požadavků a nasazování – IT
  • Plánovací cyklus sběru požadavků a nasazování – klient
  • Závěr

Konečná kontrola kvality

  • Obecný přehled
  • Nastavení cíle
  • Milníky kontroly kvality v projektu
  • Závěr

Ponaučení

  • Obecný přehled
  • Jak agilní byla tato práce?
  • Metriky
  • 5 Klíčových poučení
  • Závěr

Studie rozhodně stojí za přečtení, I kdyby jenom kvůli inspiraci.

Proven, Practical Tactics for Agile IT Release Management


Štítky:
Autor:: Kateřina Mrkvičková