Publikováno: 31. 10. 2017
Přehled
Tato studie vysvětluje, jak IT organizace zavedla IT proces řízení nasazování (Release Management) s výsledky, které překonaly očekávání jejího vedení a vytvořily základ pro úspěšné pokračování. Studie má 5 základních částí:
- Jak jsme se dostali do výchozího stavu – KONTEXT
- První kroky řešení – DEFINICE, ROLE A TŘÍDĚNÍ DLE NALÉHAVOSTI
- Plánování nasávání a uvolňování – ZÁKLADNÍ ŘEŠENÍ
- Řízení změny v provozu – ZÁVĚREČNÁ KONTROLA KVALITY
- Metriky a porozumění – ZÍSKANÉ POZNATKY
Souhrn
Mnoho organizací zabývajících se informačními technologiemi tápe, když stojí před úkolem pochopit, organizovat a provádět četné změny systému a aplikačního softwaru, který po dobu několika let slouží klientům a koncovým zákazníkům. Tato studie podrobně vysvětluje velmi praktický a zdravý rozum respektující rámec a procesy, které úspěšně zdolaly problém jedné společnosti a jejího IT tým. Jak byl tento rámec úspěšný? Upřímně řečeno, metriky IT jsou notoricky obtížný a nejasný prvek, o který lze metodicky diskutovat. Tato organizace dosáhla následujících výsledků:
- za jeden rok zvýšila hodnocení spokojenosti zákazníků z 2,5 na 4,0 v pětibodové škále
- za jeden rok zaváděli do provozu o 85 % více změnových požadavků a projektových změn než v předchozích 12 měsících
- organizace překročila vlastní, zvýšené cíle v oblasti průchodnosti o 40 % a o 10 % zkrátila časový cyklus změnového požadavku
- těchto výsledků dosáhla bez zvýšení počtu zaměstnanců a bez jakýchkoli výdajů na IT nástroje
- rozpočet výdajů zvýšila o 1,8 % kvůli pokrytí dodatečných nákladů na jednoho konzultanta, který pomohl vytvořit rámec a procesy agilního řízení nasazování
Podrobněji k obsahu
Popis postupu začíná poměrně podrobným popisem prostředí, tedy celého kontextu, v němž projekt probíhal. Popis je členěn následovně:
Kontext
- Firma, Společnost – odvětví, primární produkt, zákazníci, zaměstnanci, primární činnost, finanční výsledky, sídlo
- IT organizace firmy
- pracovníci a jejich organizační zařazení
- aplikace jejich charakteristika, uspořádání a čemu slouží
- personální/finanční/korporátní funkce, poskytované mateřskou firmou, procesy a jejich rozhraními,
- technologie – aktuální programovací jazyky, operační systémy a technická infrastruktura (HW, sítě, DBMS)
- nedávno instalovaná zlepšení – nástroje na řízení konfigurací softwaru (řízení verzí SW), personál, procesy
- vnímaný primární problém – chybí účinná kontrola změn zaváděných do provozu
- umístění IT
- SWOT Analýza – přednosti, nedostatky, příležitosti, hrozby
- Závěr – souhrnné hodnocení situace
Definice, role a priority
- Obecný přehled
- Analýza základních problémů jejich popis a rozsah
- Role – kdo za co zodpovídá
- Priority
- Závěr – čeho bylo dosud, tj. od zahájení projektu, dosaženo
Základní řešení
- Obecný přehled
- Plánovací cyklus sběru požadavků a nasazování – IT
- Plánovací cyklus sběru požadavků a nasazování – klient
- Závěr
Konečná kontrola kvality
- Obecný přehled
- Nastavení cíle
- Milníky kontroly kvality v projektu
- Závěr
Ponaučení
- Obecný přehled
- Jak agilní byla tato práce?
- Metriky
- 5 Klíčových poučení
- Závěr
Studie rozhodně stojí za přečtení, I kdyby jenom kvůli inspiraci.
Proven, Practical Tactics for Agile IT Release Management
Štítky: Jaroslav Rokyta
Autor:: Kateřina Mrkvičková