Sledování nákladů na IT služby v ITSM

Publikováno: 24. 2. 2023

Chybějící spojení mezi kvalitou služeb IT a obchodní hodnotou


Společnost 4me (https://www.4me.com/) vydala v červnu 2021 velmi zajímavou e- knihu IT service cost tracking in ITSM: the missing link between IT service quality and business value (Sledování nákladů na IT služby v ITSM: chybějící spojení mezi kvalitou služeb IT a byznys hodnotou).


V řešení ITSM/ESM společnosti 4me, je od počátku navržena snadno použitelná funkce finanční správy IT, která překlenuje velkou propast mezi službami IT a podnikovými financemi.


Do datové struktury 4me není zabudován žádný dodatečný nápad nebo doplněk.
Kniha je členěna do následujících kapitol

  1. Výzva/Problém – zkrátka jak lze určit obchodní hodnotu služby, aniž bychom
    věděli, kolik stojí její dodání?
  2. Finance jsou lingua franca podnikání – kolik stojí vaši organizaci dodání
    konkrétní služby?
  3. Proč záleží na ceně služeb „v oceánu“ IT OpEx – sledování nákladů na IT
    služby v ITSM: chybějící článek mezi kvalitou služeb IT a byznys hodnotou
  4. ITSM a sledování nákladů na služby – oproti obvyklému přístupu,
    společnost 4me od samého začátku navrhla do své datové struktury orientaci
    na služby.
  5. Služba začíná datovou strukturou 4me orientovanou na služby – 4me
    umožňuje podniku také spojení s externími poskytovateli. Pokud je v tomto
    případě poskytuje Wi-Fi externí poskytovatel, jsou registrovány všechny
    instance služby. V případě problému mohou zaměstnanci zasílat své
    požadavky na IT nebo na servisní oddělení jako obvykle přes Service Desk,
    který je propojen s poskytovatelem za účelem řešení a je sledován IT z
    hlediska kvality bez nutnosti jakýchkoli složitých integrací.
  6. Sledování nákladů na IT služby v ITSM – tři kategorie: náklady na podpůrné
    služby, náklady aktiv, náklady odpracovaného času
  7. Členění nákladů, které mají význam z hlediska managementu
  8. Pohled EMA – z definice je ITSM logickým místem pro sledování nákladů na
    IT služby. V praxi to tak prostě nefunguje. To je důvod, proč mnoho organizací
    interpoluje informace z různých systémů a spoléhá se na některé
    propracovanější odhady, aby odhadly náklady na služby. Proces je náročný na
    práci a výsledky jsou neadekvátní tomuto úsilí.

Publikace k nalezení na tomto odkaze



Autor:: Zuzana Kopuncová