Školení a certifikace ITIL 4

ITIL 4

Certifikační schéma ITIL 4 obsahuje celkem 6 částí: ITIL Foundation, ITIL Strategic Leader, ITIL Managing Professional, ITIL Practice Manager, ITIL Master a ITIL Extension modules.

ITIL 4 Certifikační schéma

Certifikační úrovně

Axelos definoval následující certifikační úrovně:

  1. ITIL 4 Foundation
  2. ITIL 4 Managing Professional (MP)
  3. ITIL 4 Strategic Leader (SL)
  4. ITIL 4 Practice Manager (PM)
  5. ITIL Extension modules
  6. ITIL Master

Platnost všech certifikátů je 3 roky!!!

ITIL 4 Foundation

ITIL 4 Foundation představuje komplexní provozní model pro vytváření, dodávání a neustálé zlepšování produktů a služeb využívajících technologie. Jedná se o seznámení se základními pojmy z oblasti ITIL 4 a je vyžadován pro skládání certifikací vyšších typů – úrovně 2-5. Pozor, musí to být platný certifikát !! Podrobnější informace lze nalézt na následujícím odkazu:

ITIL 4 Foundation

ITIL 4 Managing Professional (MP)

Managing Professional (MP) poskytuje praktické a technické znalosti o tom, jak provozovat úspěšné IT služby, týmy a pracovní postupy. Tento blok se skládá z následujících modulů:

  1. ITIL Specialist: Create, Deliver & Support
  2. ITIL Specialist: Drive Stakeholder Value
  3. ITIL Specialist: High Velocity IT
  4. ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve

Pro získání titulu MP je nutné absolvovat všechny uvedené oblasti.

Podrobný popis jednotlivých bloků a zkoušek lze nalézt na následujícím odkazu:

Managing Professional

ITIL 4 Strategic Leader (SL)

ITIL SL má svou hodnotu nejen pro IT operace, ale pro všechny digitálně podporované služby. Stát se ITIL 4 Strategic Leader ukazuje, že máte jasnou představu o tom, jak IT ovlivňuje a řídí business strategii.

Tento blok se skládá z následujících modulů:

  1. ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve
  2. ITIL Leader: Digital & IT Strategy

Pozn. Pro získání titulu SL je nutné absolvovat obě oblasti.

Podrobný popis jednotlivých bloků a zkoušek lze nalézt na následujícím odkazu:

Strategic Leader

ITIL 4 Practice Manager (PM)

Tato oblast je určena profesionálům, kteří chtějí prokázat a ověřit své dovednosti v konkrétních oblastech praxe.

Celkem ITIL 4 obsahuje 34 practices, z toho je 15 k dispozici jako samostatné školení a zkouška:

Jednotlivé practices jsou nabízeny prostřednictvím jednodenního školení nebo sdružené a kombinované ve 3-denním školení s praktickými úkoly zabudovanými do kurzu, v reálných pracovních scénářích. 

Kombinovaná školení se zkouškou jsou následující:

K dosažení certifikace ITIL 4 Practice Manager je potřeba mít dokončeno 5 jednotlivých practice certifikací plus certifikaci na modul ITIL Specialist: Create, Deliver and Support, nebo mít dokončený 3denní balíček na kombinovaný modul plus ITIL Specialist: Create, Deliver and Support.

Podrobnosti lze nalézt na odkazu:

Practice Manager

ITIL Master

K získání titulu ITIL 4 Master musí kandidáti dosáhnout úrovní Practice Manager (PM), Managing Professional (MP) a Strategic Leader (SL). Kombinací označení PM, MP a SL prokazuje ITIL 4 Master schopnost aplikovat principy, koncepty, metody a techniky z ITIL na pracovišti na strategické, taktické a operační úrovni.

Podrobnější informace lze nalézt na odkazu:

ITIL Master

ITIL Extensions modules

Kromě výše uvedeného jsou dostupné ještě rozšiřující moduly:

ITIL 4 Extension Modules jsou čtyři moduly:

  • ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT
  • ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services
  • ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
  • ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management       

ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT

  • Pochopení hlavních principů ITIL k poskytování hodnoty vytvářením udržitelných digitálně podporovaných produktů a služeb.
  • Efektivní řešení udržitelných strategií, nákupů, produktů a postupů.
  • Analýza nákladů a přínosů a identifikace potenciálních rizik a příležitostí.

ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services

  • Analýza řešení a potenciálních přínosů přístupu neutrálním na vendorech.
  • Efektivní identifikace, výběr a dodávka optimalizované cloudové služby.
  • Spoluvytváření hodnot prostřednictvím úspěšného nákupu a integrace cloudových služeb.
  • Komplexní nákup cloudu se zaměřením na zákazníka.

ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management

  • Definice role, odpovědnosti, znalosti a dovednosti v řízení obchodních vztahů.
  • Porozumění strategickým a provozním požadavkům na spoluvytváření hodnoty a dosahování obchodních cílů.
  • Použití metriky Business Relationship Management a faktory úspěchu ke zlepšení výkonu.
  • Měření, vyhodnocení a rozvoj schopnosti řízení obchodních vztahů pomocí modelu zralosti ITIL.

ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management   

  • Role, odpovědnosti, znalosti a dovednosti IT Asset Management.
  • Plánování a správa životního cyklu všech IT aktiv.
  • Efektivní automatizace IT Asset Management.
  • Metriky IT Asset Management a faktory úspěchu ke zlepšení výkonu.
  • Měření, vyhodnocení a rozvoj schopnosti IT Asset Management pomocí modelu zralosti ITIL.

Podrobnější informace lze nalézt na odkazu:

Extension modules