ITIL 4
Certifikační schéma ITIL 4 obsahuje celkem 6 částí: ITIL Foundation, ITIL Strategic Leader, ITIL Managing Professional, ITIL Practice Manager, ITIL Master a ITIL Extension modules.
ITIL 4 Certifikační schéma

Certifikační úrovně
Axelos definoval následující certifikační úrovně:
- ITIL 4 Foundation
- ITIL 4 Managing Professional (MP)
- ITIL 4 Strategic Leader (SL)
- ITIL 4 Practice Manager (PM)
- ITIL Extension modules
- ITIL Master
Platnost všech certifikátů je 3 roky!!!
ITIL 4 Foundation
ITIL 4 Foundation představuje komplexní provozní model pro vytváření, dodávání a neustálé zlepšování produktů a služeb využívajících technologie. Jedná se o seznámení se základními pojmy z oblasti ITIL 4 a je vyžadován pro skládání certifikací vyšších typů – úrovně 2-5. Pozor, musí to být platný certifikát !! Podrobnější informace lze nalézt na následujícím odkazu:
ITIL 4 Managing Professional (MP)
Managing Professional (MP) poskytuje praktické a technické znalosti o tom, jak provozovat úspěšné IT služby, týmy a pracovní postupy. Tento blok se skládá z následujících modulů:
- ITIL Specialist: Create, Deliver & Support
- ITIL Specialist: Drive Stakeholder Value
- ITIL Specialist: High Velocity IT
- ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve
Pro získání titulu MP je nutné absolvovat všechny uvedené oblasti.
Podrobný popis jednotlivých bloků a zkoušek lze nalézt na následujícím odkazu:
ITIL 4 Strategic Leader (SL)
ITIL SL má svou hodnotu nejen pro IT operace, ale pro všechny digitálně podporované služby. Stát se ITIL 4 Strategic Leader ukazuje, že máte jasnou představu o tom, jak IT ovlivňuje a řídí business strategii.
Tento blok se skládá z následujících modulů:
- ITIL Strategist: Direct, Plan & Improve
- ITIL Leader: Digital & IT Strategy
Pozn. Pro získání titulu SL je nutné absolvovat obě oblasti.
Podrobný popis jednotlivých bloků a zkoušek lze nalézt na následujícím odkazu:
ITIL 4 Practice Manager (PM)
Tato oblast je určena profesionálům, kteří chtějí prokázat a ověřit své dovednosti v konkrétních oblastech praxe.
Celkem ITIL 4 obsahuje 34 practices, z toho je 15 k dispozici jako samostatné školení a zkouška:
- Service Desk
- Incident Management
- Problem Management
- Service Request Management
- Monitoring and Event Management
- Change Enablement
- Deployment Management
- Release Management
- Service Configuration Management
- IT Asset Management
- Relationship Management
- Supplier Management
- Service Level Management
- Continual Improvement
- Information Security Management
Jednotlivé practices jsou nabízeny prostřednictvím jednodenního školení nebo sdružené a kombinované ve 3-denním školení s praktickými úkoly zabudovanými do kurzu, v reálných pracovních scénářích.
Kombinovaná školení se zkouškou jsou následující:
K dosažení certifikace ITIL 4 Practice Manager je potřeba mít dokončeno 5 jednotlivých practice certifikací plus certifikaci na modul ITIL Specialist: Create, Deliver and Support, nebo mít dokončený 3denní balíček na kombinovaný modul plus ITIL Specialist: Create, Deliver and Support.
Podrobnosti lze nalézt na odkazu:
ITIL Master
K získání titulu ITIL 4 Master musí kandidáti dosáhnout úrovní Practice Manager (PM), Managing Professional (MP) a Strategic Leader (SL). Kombinací označení PM, MP a SL prokazuje ITIL 4 Master schopnost aplikovat principy, koncepty, metody a techniky z ITIL na pracovišti na strategické, taktické a operační úrovni.
Podrobnější informace lze nalézt na odkazu:
ITIL Extensions modules
Kromě výše uvedeného jsou dostupné ještě rozšiřující moduly:
ITIL 4 Extension Modules jsou čtyři moduly:
- ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT
- ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services
- ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
- ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management
ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT
- Pochopení hlavních principů ITIL k poskytování hodnoty vytvářením udržitelných digitálně podporovaných produktů a služeb.
- Efektivní řešení udržitelných strategií, nákupů, produktů a postupů.
- Analýza nákladů a přínosů a identifikace potenciálních rizik a příležitostí.
ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services
- Analýza řešení a potenciálních přínosů přístupu neutrálním na vendorech.
- Efektivní identifikace, výběr a dodávka optimalizované cloudové služby.
- Spoluvytváření hodnot prostřednictvím úspěšného nákupu a integrace cloudových služeb.
- Komplexní nákup cloudu se zaměřením na zákazníka.
ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
- Definice role, odpovědnosti, znalosti a dovednosti v řízení obchodních vztahů.
- Porozumění strategickým a provozním požadavkům na spoluvytváření hodnoty a dosahování obchodních cílů.
- Použití metriky Business Relationship Management a faktory úspěchu ke zlepšení výkonu.
- Měření, vyhodnocení a rozvoj schopnosti řízení obchodních vztahů pomocí modelu zralosti ITIL.
ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management
- Role, odpovědnosti, znalosti a dovednosti IT Asset Management.
- Plánování a správa životního cyklu všech IT aktiv.
- Efektivní automatizace IT Asset Management.
- Metriky IT Asset Management a faktory úspěchu ke zlepšení výkonu.
- Měření, vyhodnocení a rozvoj schopnosti IT Asset Management pomocí modelu zralosti ITIL.
Podrobnější informace lze nalézt na odkazu: