Sedm předpokladů a omezení Správy IT služeb

Publikováno: 1. 6. 2005

Projekty Správy IT služeb mají sedm klíčových předpokladů a kritických faktorů úspěchu, které určují vizi, směr, energii a zdroje na aktivaci a udržení projektu v chodu a na dosažení slíbených přínosů. Pro většinu organizací však představují tyto klíčové předpoklady často omezení a fatální bloky, paralyzující a následně ukončující jejich iniciativy v oblasti Správy IT služeb dříve, než mohou dosáhnout jakýchkoli přínosů. Pochopení, řízení a eliminace blokátorů, vyvolávajících ukončení, je pro úspěch Transformačního programu správy IT služeb rozhodující.

Důležitou otázkou je: „Proč většina organizací klopýtá nebo neuspěje se svými pokusy o implementaci praktik Správy IT služeb?“ Důvody, které organizace uvádějí, jsou téměř anekdotické, ztratí odvahu k změně; v tomto smyslu ale mají společné to, že každý z důvodů představuje selhání jednoho předpokladu pro dosažení cílů transformace.

Tento článek zkoumá každý ze sedmi předpokladů a podrobněji rozebírá jejich relativní důležitost a dopad na projekty Správy IT služeb na základě výsledků průzkumu Pink Elephantu a osobních zkušeností autora, který v posledních deseti letech působil jako ITIL poradce a konzultant.

Sedm klíčových předpokladů:

  1. Vedení: podpora výkonného i vrcholového vedení, sponzorování a aktivní účast
  2. Zdroje: k dispozici zdroje pro projekt i následné procesy (čas, lidé, peníze)
  3. Znalosti a zkušenosti: úroveň komunikace, informace, znalosti a zkušenosti v oblasti Správy IT služeb
  4. Integrované nástroje: dostupnost integrovaných nástrojů Správy IT služeb, které podporují pracovní toky a automatizaci
  5. Schopnost dislokovat: politická schopnost dislokovat nové politiky, procesy a nástroje napříč organizačními sily.
  6. Schopnost působit na změnu chování: změna chování/kultury organizace a zajištění dlouhodobého souladu s novými praktikami
  7. Tempo programu Správy IT služeb: udržení tempa, priority a financování programů Správy IT služeb

The Seven Enablers & Constraints Of IT Service Management (752 kB)


Štítky:
Autor:: Kateřina Mrkvičková