19. Výroční konference itSMF Czech Republic
22. - 23. 1. 2025
Publikováno: 7. 4. 2014
Mějme situaci, kterou můžeme najít u mnoha velkých mezinárodních firem, které se rozhodly konsolidovat poskytování některých infrastrukturních IT služeb (WAN, Internet, DC apod.).
Poskytovatel služeb druhého typu (Service Provider Type II) poskytuje některé infrastrukturní IT služby několika jiným Poskytovatelům služeb prvního typu (Service Provider Type I), kteří jsou součástí vždy příslušné podnikové jednotky a které poskytují businessu většinou aplikační služby (tok služeb ukazuje přiložený obrázek). Služby jsou definovány v katalogu služeb, zpoplatněny, ale bez penalizace. Poskytovatel služeb druhého typu X je z formálních důvodů součástí jedné z podnikových jednotek, kterým poskytuje služby a poskytuje vyjímečně i pár služeb přímo businesu některých podnikových jednotek (šipky 12,13).
Otázka: Jak nazývat smlouvu mezi Poskytovatelem služeb druhého typu (Service Provider Type II) a Poskytovatelem služeb prvního typu (Service Provider Type I) z pohledu Poskytovatele služeb druhého typu (šipky 1,2,3,4) – je to OLA nebo SLA? A co dohody dle šipek 5-8 a 12,13?
Definice v ITILu je poněkud nejasná, jelikož definuje OLA jako dohodu mezi odděleními téže organizace. Co si však představit pod “toutéž organizací” v tomto případě poněkud komplexnější struktury firmy s více poskytovateli služeb? Co je ještě stejná organizace a co už ne? Pokud bude potřeba upřesnění, rád dodám.
Využil bych „ISO/IEC TR 20000-3 Guidance on scope definition and aplicability of ISO/IEC 20000-1“.
V tomto technickém reportu je řada příkladů jak definovat rozsah nasazení SMS mezi řadou poskytovatelů služeb s různými vazbami. Takže zde je důležité, co si nadefinujeme jako poskytovatele služeb, na kterého budeme aplikovat SMS.
Pokud Service providera typu II zahrneme do rozsahu hodnoceného poskytovatele služeb, přikláněl bych se k OLA. Pokud bude mimo definovaný rozsah (a platí se za ni), může to být dokonce i UC. Takže zde pomineme organizační začlenění, ale budeme se řídit podle rozsahu definovaného pro potřeby auditu ISO/IEC 20000.
Upozorňuji, že takto jsem to nikde definováno nenašel – ani ve zmíněném TR. Je to jen návrh přístupu a vůbec netvrdím, že správný :).
Já si naopak myslím, že je to učebnicová otázka na úrovni ITIL Foundation a žádný problém v tom nevidím. Pokud ITIL něco popisuje opravdu srozumitelně, tak je to OLA, SLA, UC a jejich vztahy.
Je jasné, že 5-8 jsou SLA a 9-11 jsou UC. U vztahů 1-4 záleží na tom, jaký status mají BU1-BU4, tato informace není explicitně řečena. Odpověď tedy musím uvést variantně:
Co se týče 12-13, tak ty je třeba zrušit, ať je status BU1-BU4 jakýkoli. Na tomto stavu je totiž principiálně špatně to, že BU1 Business a BU2 Business přijímají služby od dvou providerů. Ovšem protože není smysluplné, aby uživatelé museli služby vybírat ze dvou katalogů, tak pravděpodobně každá z obou business jednotek má u sebe nějakého integrátora, který služby od X a Z integruje do jednoho katalogu, který pak předkládá svým uživatelům. Čili schéma, které by správně znázorňovalo skutečnost, vypadá nějak takhle, viz příloha SLA_OLA_v1_JSK.vsd. Správné řešení je tedy 12-13 zrušit, a tyto služby přidat do 1, resp. 2, tzn. všechny služby od providera X bude přijímat provider Y, resp. Z, který je zakomponuje do katalogu pro BU1, resp. BU2. No, ale abych odpověděl na otázku, co tedy v dnešním stavu představují 12 a 13:
Než jsem tuto odpověď dopsal, přišla reakce Vládi Váni, a musím mu dát za pravdu v tom, že to, jak se co jmenuje, je nepodstatné. Důležité jsou principy. A ty jsou v případě 12 a 13 porušeny. Takže to, co je na tomto stavu třeba prioritně řešit, není otázka nadpisů v jednotlivých dokumentech, ale skutečnost, že ve dvou případech dochází k tomu, že jedna business jednotka odebírá služby od dvou providerů.
22. - 23. 1. 2025