itSMF International Webinar – How we use AI in ITSM – Panel Discussion
9. 7. 2025 (10:00 - 11:30)
Publikováno: 21. 10. 2012
Pracuji často u klientů, kteří hledají oporu v ITIL v případě výběru nového ITSM nástroje (service desk s integrovanými dalšími procesy). Běžně jim doporučuji, aby vybírali nástroje, které mají shodu skrz Pink Verify. Bohužel, v rámci státní sféry a veřejných zakázek není možné Pink Verify použít, neboť se jedná o diskriminující omezení určené soukromou firmou.
Moje otázka tedy zní – existuje někde překlad do češtiny požadavků Pink Verify k nejčastějším procesům? Rád bych tyto požadavky klientům doporučil pro výběr nástroje.
Kromě Pink Verify existuje ještě tzv. ITIL SW scheme (pozor nejde o schéma, ale spíše něco jako projekt). Je to oficiální dítko Cabinet Office, lépe řečeno něco jako nechtěné dítě, protože spousta ITIL expertů do toho původně nechtěla vůbec jít. Jedná se o formální posouzení a pozdější akreditaci SW vendorů, zda splňují základní požadavky na ITIL. Nejde o certifikaci (SW nástroj nemůže být „certifikován“) a požadavky jsou tak formální, že striktně vzato požadavkům na Incident management vyhoví i třeba Notepad.
Dva existující „vyhodnocovači“ (tak zvaní Licensed SW Assesors – LSA), mezi kterými je i Pink Elephant, za relativně velké peníze posoudí SW nástroj – kritéria jsou zde http://www.itil-officialsite.com/SoftwareScheme/MandatoryAssessmentCriteria.aspx. Posouzení se provádí ve 3 úrovních, které se formálně liší pouze počtem formálně oslovených zákazníků, kteří dobrovolně slouží k referenčním návštěvám.
Projekt je vždy časově limitován na dobu max. 3 let, pak se musí provádět opětovné posouzení (a zaplatit opětovný poplatek). Posouzený SW vendor pak smí používat logo ITIL u svého SW nástroje (tzv. SW endorsement agenturou Cabinet Office). Další detaily jsou zde: http://www.itil-officialsite.com/SoftwareScheme/ITILSoftwareScheme.aspx.
Pokud vím, tak překlad ani PinkVerify ani ITIL SW scheme do češtiny neexistuje a v souladu s koncem mé reakce si myslím, že i kdyby existoval, tak je to pro zákaznické organizace většinou stejně nepoužitelné. Prakticky asi dává smysl se zaměřit (kromě obvyklé ceny, která v 90 procentech případů určuje výběr) na tyto kategorie:
Osobně bych doporučil spíše respektovat zdravý selský rozum, případně doporučení od IDC, Forester nebo Gartner, ale nikoliv v oblasti nějakého vyhodnocování konkrétních produktů, ale spíše jejich generická doporučení pro výběr SW nástrojů. Zde platí „zlaté“ ITIL pravidlo – holistický přístup, anebo také koncept 4 P, a v neposlední řadě Paretovo pravidlo 80:20 (spokojím se s 81 procenty funkcionality, protože se zbytkem strávím 80 procent času).
9. 7. 2025 (10:00 - 11:30)
26. 6. 2025 (13:00 - 14:30)
24. 6. 2025 (16:30 - 18:00)