Otázka č. 24

Publikováno: 15. 5. 2012

Zajímalo by mě, kde v publikacích ITIL (ať už core nebo complementary guidance) naleznu návod, jak strukturovat IT a jak se bránit vyčleňování správy IT pro specifické části společnosti. Důvodu pro vyčlenění může být několik – rychlejší řízení, tajné zařízení pro vývoj prototypu apod. Uvítám odkaz na konkrétní část publikace, kde best practices takovou situaci zmiňují a např. jen doporučují se jí vyvarovat.

ODPOVĚĎ

Odpověď na první část otázky, tj. kde se v ITIL publikacích nachází návod pro vytvoření organizační struktury IT útvaru, by mohla být velmi stručná: ucelený návod v ITIL neexistuje. Je sice pravda, že jedna z doplňkových ITIL publikací se tomuto tématu věnuje: FRY, Malcom. Building an ITIL-based service management department. London, U.K.: The Stationery Office, 2008. ISBN 978-011-3310-968. Nicméně praktická využitelnost této publikace je v tuzemských podmínkách nízká, osobně bych si dovolil poznamenat, že je nulová, neboť ani já, ani nikdo z mně známých ITSM konzultantů, se v praxi nikdy nesetkal s IT útvarem, který by byl strukturován způsobem popisovaným v této publikaci. To ale samozřejmě vůbec neznamená, že takto organizované IT útvary nemohou existovat jinde ve světě. Tento titul si můžete vypůjčit v naší knihovně, viz publikace číslo 0043.

Na téma organizačních struktur IT útvarů proběhla v roce 2010 v Praze monotematická konference, na jejímž uspořádání se naše sdružení podílelo formou odborné záštity, a tudíž máme k dispozici několik sborníků textových příspěvků této konference: ICTM. Řízení informačních a komunikačních technologií: Organizační a manažerské modely řízení útvarů podnikové informatiky. Praha: ČVUT FEL, 2010. ISBN 978-80-01-04550-3. Anotace jednotlivých příspěvků si můžete prohlédnout na webových stránkách konference ICTM 2010, a pokud byste měl o tuto publikaci zájem, pošlete nám, prosím, e-mail na info@itsmf.cz a uveďte, na jakou adresu Vám ji máme poslat.

Odpověď na druhou část otázky se nachází v první z pěti klíčových publikací ITIL: OGC. Service strategy. London, U.K.: The Stationery Office, 2007b, 264 s. ISBN 978-0-11-331045-6. V kapitole 3.3 najdeme popisy 3 typů poskytovatelů služeb. Vaše současná situace se ve světle této klasifikace dá charakterizovat tak, že máte IT útvar typu II (tj. jeden centrální IT útvar pro celý podnik) a čelíte snahám o přechod k typu I (dedikované IT útvary pro jednotlivé podnikové jednotky). Obecně se nedá říci, že by jeden typ byl lepší než jiný. Je při tom třeba zvažovat různé aspekty, viz podkapitola 3.3.4 How do customers choose between types?“: přechod od typu II k typu I je zde nazýván disagregací a v této kapitole naleznete několik konkrétních případů, kdy je disagregace namístě, a kdy je naopak vhodnější agregace, tzn. přechod od typu I k typu II.


Štítky: ,
Autor:: Kateřina Mrkvičková