Otázka č. 10

Publikováno: 30. 11. 2007

Je možné zavádět procesní řízení v liniově řízené firmě tzv. “vlastními silami” bez podpory externích konzultantů? V případě, že firma nemá předchozí zkušenosti se zaváděním procesů.

ODPOVĚĎ

Odpověď Vladimíra Kufnera

Možné to určitě je, nicméně osobně bych to velmi, VELMI nedoporučoval. Znám jednu nebo dvě implementace, kde se tak stalo a ve většině případů jde o procházení různých slepých uliček, přiohýbání best practises, tam kde by se to nemělo dělat apod. Ve většině případů to vyústilo ve zdržení a prodražení projektu implementace a v některých případech odradění pracovníků z businessu.

V každém případě bych takové firmě doporučoval uplatnit princip tzv. Championa, tedy mít někoho s manažerským certifikátem a ideálně nějakou předchozí zkušeností jako kmenového zaměstnance.

Dále bych také doporučoval uplatnit tzv. externí assesment stávajícíh procesů (či aktivit, které těm procesům odpovídají). Tyto assesmenty se dají najít jako součást normy k ISO 20000, dále byly v jednu chvíli i na webu itSMF a některé existují free of charge i od školicích a konzultačních firem.

Nicméně NEDOPORUČUJI provádět pouze interní assesment, ve většině případů nemá s realitou nic společného.

Prosím interpretujte mou odpověď jako odpověď člověka, který patří do konzultačních a školicích firem (a tudíž si takto ohřívá svou polívčičku), ale zároveň jako člověka, který již pár implementacemi prošel (cca 2-10 pro jednotlivé procesy se to liší) a poučil se již hodně chybami.

Určitě je dobré procesní implementaci nevázat na výběr podpůrného SW nástroje, ideální je stanovit si nejprve požadavky na proces a pak se teprve pustit do produktové implementace. Některé firmy/lidé (mou nevyjímaje) mají tendenci dělat rovnítko mezi procesy a SW nástroje, to je rozhodně špatně. Problémem je, že jim to někteřé IT manažeři zákaznických firem věří. Zde hodně pomáhá pečlivý výběr jak nástroje, tak i implementačního partnera – počty certifikovaných jedinců, reference atd.

Odpověď Vladimíra Váni

Otázka je položena tak, že se téměř očekává záporná odpověď. Z pozice rovněž konzultanta (bohužel v seznamu lidí odpovídajících na dotazy není příliš “nekonzultantů”) si netroufnu jednoznačně odpovědět. Možné je pochopitelně vše a v závislosti na odborné připravenosti interního projektového týmu může být i výsledek odpovídající očekávání zadavatele. Místo jednoznačné odpovědi se tedy pokusím zdůraznit nejdůležitější výhody a nevýhody každého z možných řešení.

Implementace za podpory konzultanta nebo pod vedením konzultační firmy

Nevýhody

  • cena za implementaci zahrnuje externí náklady za konzultace (to nutně neznamená, že náklady na projekt budou vyšší)
  • interní tým bude příliš spoléhat na konzultanty a po jejich odchodu nebude připraven pokračovat ve zlepšování navržených a implementovaných procesů a vývoj bude mít sestupnou tendenci

Výhody

  • při implementaci se vyhnete prošlapávání “slepých uliček”
  • je možné zvolit nejefektivnější postup vedoucí nejrychleji k cíli – což se ani v originál ITIL dokumentaci nedočtete
  • když nemáte zkušenosti s procesním řízením, je výhodné využít “člověka z jiného města, který má vždy pravdu” při prosazování změn, které nejsou úplně jednoduché a vyžadují oporu nějaké autority, protože jde o kompetence v rámci organizace

Implementace “svépomocí”

Nevýhody

  • musíte nastudovat poměrně rozsáhlou teorii abyste nakonec zjistili, že podrobný a přesný návod jak na to nenajdete nikde
  • interní projekt bez nákupu externích subdodávek má obvykle problém s uvolňováním lidí na projekt a s prioritou projektu v rámci organizace
  • projekt bude pravděpodobně trvat delší dobu a v jeho závěru zjistíte, že nastalo tolik změn v zadání, že už vlastně vůbec neodpovídá aktuálním potřebám organizace

Výhody

  • po realizaci projektu budete mít v organizaci přítomné odborníky s praxí v navrhování procesů a jejich implementaci (ti jsou docela cenní a tak je budete muset dostatečně ohodnotit aby vám neodešli ke konzultační firmě)
  • implementace se obejde bez externích nákladů (pokud nepočítám náklady na školení projektového týmu, kde např. vyškolení jednoho odborníka na úroveň ITIL Manager vysoce převyšuje 100 tis. Kč)
  • pracovníci v projektovém týmu mají detailní znalosti fungování organizace a celý návrh a průběh projektu mohou přizpůsobit vnitřní kultuře společnosti (pozor, toto se může velmi snadno stát i velkou nevýhodou !!!)

Štítky: ,
Autor:: Kateřina Mrkvičková