Publikováno: 19. 11. 2014
Chopit se příležitostí a postavit se čelem k úskalím cloudu s použitím ITIL®
V úvodu autor vysvětluje účel dokumentu, který pojmenovává úskalí řízení IT prostředí v oblasti cloudu. Identifikuje přínosy cloud computingu a možných nezamýšlených důsledků a to v čem ITIL představuje základy osvědčených postupů v prostředí cloudu.
Představuje novou roli ITSM v situaci, kdy cloud dokáže změnit roli ITSM v rámci organizace.
Po úvodu se v první části zabývá životním cyklem služby podle ITILu, jeho pět fází a využití životního cyklu v prostředí cloudu.
Třetí část je úvahou nad tím, co znamená cloud computing pro ITSM. Postupně se probírají:
- tři modely služeb – SaaS (Software as a Service), PaaS (Platform as a Service), IaaS (Infrastrukture as a Service)
- čtyři modely využití – private, comunity, public, hybrid
- pět základních charakteristik (on-demand self service, broad network access, Resource pooling, rapid elasticity, measured service
- a pět potenciálních aktérů – cloud consumer, cloud provider, cloud broker, cloud auditor, cloud carrier
Za pozornost určitě stojí i kapitoly, pojednávající o migraci od „tradičního“ modelu IT do cloudu a následující, která vyjmenovává hlavní úskalí přechodu do cloudu.
Čtvrtá část je pak věnována řízení cloud computingu pomocí životního cyklu služby podle ITILu. Zde věnuje autor pozornost potřebě holistického přístupu, který je v souladu s potřebami byznysu, využívání předností ITILu, formulování strategie služeb v cloud computingu a osvědčeným postupům v rámci životního cyklu.
V závěru pak shrnuje, jak přenést osvědčené postupy do cloudu.
Best Practice In The Cloud: An Introduction (742.87 Kb)
Štítky: Jaroslav Rokyta
Autor:: Kateřina Mrkvičková