Publikováno: 18. 2. 2019
Ohlédnutí 13. výroční konferencí itSMF CZ
Inspirujte se. Splněná očekávání i impulsy k dalšímu zlepšování
Po několika ročnících v Top Hotelu na Chodově a v hotelu Ambassador-Zlatá husa uspořádala Česká pobočka itSMF již 13. výroční konferenci, která proběhla ve dnech 24. – 25. ledna 2019 v nově vystavěných konferenčních prostorách komplexu Cubex Centrum, Na Strži 2097/63, Praha 4. V čtvrtek probíhala ve čtyřech a v pátek ve třech sálech. Letos přišlo 300 účastníků, což je zatím nejvyšší účast ze všech itsmf konferencí v ČR. Historicky je to největší itSMF konference v ČR.
Výběr místa se také ukázal, jako šťastná volba. Jak prostory, tak i občerstvení byly na úrovni. Ve dvou velkých sálech – A1 a A2 – probíhaly odborné přednášky, v sále B probíhaly převážně workshopy, sál C byl vyhrazen přednáškám zástupců veřejné správy.
Tematicky konference reagovala na nesmírně turbulentní a dynamické dění v oblasti řízení IT služeb (ITSM) – kdy se objevují stále nové koncepty (Cloud, IT4IT, Agility, DevOps), je ohlášena nová verze rámce ITIL (označovaná jako ITIL4), rozvíjí se i rámec Cobit, proto jsme do záhlaví 13. konference dali heslo „POTŘEBUJE ITSM VELKÝ TŘESK?“
Můžeme s hrdostí prohlásit, že podle prvních reakcí účastníků konference přinesla odpovědi na otázky v podtextu uvedeného hesla, a které byly určující při definici programových bloků konference. Přestože byla vedoucím tématem konference digitalizace a nezbytná digitální transformace, dalo se vysledovat to, s čím se všichni, kdo pracují v oboru informačních technologií, potkávají již po desetiletí: soulad IT a byznysu. Jinými slovy, jak zajistit, aby IT poskytovaly takové služby, které byznysu umožní naplňování cílů byznys strategie, tj. přinášet hodnotu svým zákazníkům, a to v čase, kdy to potřebuje a na místě kde to potřebuje. Převážná většina příspěvků na konferenci demonstrovala důležitost lidí a komunikace mezi lidmi. Od manažerů na všech stupních slýcháme již celá desetiletí, že lidé jsou to nejcennější, co máme. Nicméně se nám stále jaksi tak úplně nedaří, tuto skutečnost naplňovat, přestože se ukázalo již mnohokrát, že lidé, jejich přístup a kulturní vyspělost patří do kategorie rozhodujících faktorů úspěchu. Pro příklady není nutno chodit daleko. Zaměření na lidský kapitál lze vysledovat i ve vystoupeních zahraničních řečníků.
Ivor Macfarlane (autor ITILu v1. a v2) v přednášce „Co se ještě IT musí naučit od byznysu a co se musí byznys naučit od IT“ uvádí: „Již více 20 let jsem vystupoval a vystupuji na různých akcích ITSM, a většinou se dohaduji o některých poměrně samozřejmých myšlenkách:
- Neměřit pro měření, protože je to snadné. Musíme měřit užitečné věci, úspěch závisí na lidech přinejmenším v tom, jak se účastní procesu a jak využívá technologii.
- Při snaze o soulad IT s byznysem je dnes důležitější než kdy jindy, jak chápeme vidění světa u našich zákazníků a co je pro ně důležité.
- A přesto … tyto myšlenky jsou oběma stranami vyslechnuty, uznány, všichni se na nich dohodnou, ale zřídka kdy (pokud vůbec) podle nich jednají! Asi bychom měli přijmout, že to není ten typ poučení, které je trvalé, ale spíše takové, které si musíme znovu a znovu opakovat – vzkaz, který musíme neustále našim zaměstnancům připomínat.
Takže … je třeba se zaměřit na:
- jednoduchý koncept řízení služby „digitální transformace“
- upozornění na to, jak staré je „řízení služeb“ a proč si my v IT myslíme, že jsme ho vynalezli
A několik připomenutí, proč „byznys“ bude obvykle mít jiný pohled než IT na to, co je užitečné, co je důležité a co se dnes stává mnohem naléhavější.
Stuart Rance (autor ITIL Service Transition a spoluautor ITIL Practitioner) zase zdůrazňuje důležitost lidského faktoru v oblasti informační bezpečnosti. Bezpečnost informací je pro každou organizaci důležitá a nemůže se nechat pouze specialistům na informační bezpečnost. Chcete-li chránit informace, na kterých závisí vaše podnikání, hraje v tom svoji roli každý zaměstnanec.
Jeho další vystoupení bylo zaměřeno na týmovou spolupráci, jako rozhodující faktor úspěchu, a na používaná měření a metriky. Právě s ohledem na efektivitu spolupráce a týmové práce uvedl, že k úspěchu vedou dobře zvolené klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) týmu. KPI jednotlivců nemají smysl a týmovou spolupráci nepodporují.
Barclay Rae ve své přednášce The rise of the people, not machines demonstroval pohled na to, co můžeme prakticky dokázat v oblasti umělé inteligence (AI) a robotické automatizace procesů (RPA) a jak bychom se měli nejprve zaměřit na naše klíčové lidské schopnosti. Nabídl praktický a realistický pohled na současné trendy, schopnosti a příležitosti pro lidi v našem oboru.
I ve svém druhém vystoupení zdůraznil úlohu lidských zdrojů – např. jak otevřenou podporou spolupráce (řízení a sdílení znalostí, průběžné vzdělávání…) můžeme přispět k úspěšným implementacím Cloudů a automatizace. Jinými slovy, jak udržet vyvážený přístup k řízení IT služeb (ITSM) v bludišti nejrůznějších rámců (DevOps) a modelů.
Paul Wilkinson pak mnohonásobně umocnil důraz na lidské zdroje v řízení IT služeb představením svého konceptu ABC (Attitude, Behavior, Culture)
Zdá se, že všichni mluví o transformaci … ale většině se nezdaří! Proč? Protože nevědí, jak používat elixír ABC. ABC znamená postoj, chování a kulturu ve světě IT. ABC je faktor číslo 1, jak z hlediska úspěchu, tak i faktor selhání.
V žádném případě to ovšem neznamená, že přednášky a workshopy českých řečníků nebyly na úrovni. Vystoupení uvedených řečníků ale provázela největší očekávání, která byla, dlužno říci, naplněna měrou vrchovatou.
Abychom uvedli alespoň některá další, pak i vystoupení např. Jiřího Skály, Vladimíra Kufnera, Martiny a Johna Milton, Zdeňka Kvapila, Jana Svobody, Toma Schroedera, Alexe Hockinga, Nicoly Reeves a John McDermotta, Ludmily Vráželové, všech řečníků v sekci veřejné správy a mnohých dalších, se rovněž těšila značnému zájmu. Všechna vystoupení měla vysokou odbornou úroveň a všem, kteří zde nejsou výslovně uvedeni, se upřímně omlouváme.
Vedle toho je třeba obzvláště vyzvednout vystoupení Aleše Špidly, experta na kybernetickou a informační bezpečnost, momentálně v týmu Finanční správy. Jeho vystoupení bylo improvizované, jako náhrada za přednášku onemocnělé Evy Škorničkové, přední odbornice v oblasti GDPR. Aleš Špidla se tohoto ad hoc úkolu zhostil na výbornou, zaujal nabitý sál A1 a zodpověděl množství dotazů s přehledem a detailní znalostí věci.
V rámci programu konference proběhlo celkem 46 přednášek, 7 workshopů a 2 panelové diskuze. Za zvláštní zmínku stojí ony panelové diskuze. To, jak hojně byly navštíveny svědčí pro to, že volby témat byla trefou do černého. První diskuze probíhala na téma Potřebuje ITSM velký třesk? – Panelová diskuse „Novinky v ITILu a v ITSM“, druhá pak na téma GDPR a ochrana osobních údajů.
S velmi příznivým ohlasem se také setkal warm-up workshop pořádaný pro VIP členy a partnery v předvečer konference. Účastníci unisono vyjádřili přání ho opakovat příští rok.
Všichni případní zájemci se mohou seznámit s programem konference, abstrakty přednášek, odbornými profily přednášejících na stránkách konference http://conference.itsmf.cz/ . U každá přednášky je k dispozici ke stažení příslušná prezentace.
Ze strany účastníků je konference hodnocena velmi vysoko. Na stupnici od 1 do 7 (1 – nejhorší, 7 – nejlepší) hodnotilo 68% účastníků stupněm 6 a 7!
Účastníci ocenili dodržení časů při prezentacích, takže neměli problémy, pokud chtěli vyslechnout přednášku, či účastnit se workshopu.
Příznivě hodnotili:
- prostory Cubex
- catering
- organizaci
- dodržení časů při prezentacích
- velkou účast 300 osob – partneři byli také spokojeni
- navazování kontaktů (networking), což byl cíl
- velká recepce s šatnou
- prostor pro partnery
- ITSM awards + losování partneři
- design webu
- prezentace na webu ke stažení
- warm up v předvečer konference – workshop game zachovat
Detailní hodnocení zveřejníme co nejdříve a ujišťujeme respondenty, že všechny poznatky využijeme okamžitě ke zlepšení při příští konferenci i pokud jde o činnost spolku jako takovou.
Členové itSMF, kteří nemohli si poslechnout prezentace našich zahraničních řečníků, budou mít možnost se podívat na video záznam z těchto přednášek (v nejbližší době bude k dispozici na webu itsmf, ve vyhrazené části pro členy itsmf, která je viditelná a přístupná po přihlášení)
- konference je tedy za námi, ale prakticky okamžitě se rozběhla příprava 14. Výroční konference itSMF Czech Republic, která se bude konat ve dnech 23. – 24. ledna 2020, takže si tento termín již můžete rezervovat ve svých kalendářích.
Jak se již stalo zvykem, budete opět moci sledovat průběh příprav a postupné naplňování programu konference. Možnost zaregistrovat se bude včas oznámena, stejně jako téma a tematické bloky konference, abyste mohli případně nabídnout přednášku či workshop.
Těšíme se na setkání na 14. Výroční konferenci itSMF.
Autor:: Kateřina Mrkvičková