ITIL® Software Scheme Mandatory Assessment Criteria, 2011 Version

Publikováno: 11. 6. 2008

Protože jde o zásadní aspekty ITILu, je důležité, aby byly obsaženy v procesních nástrojích předkládaných ke schválení. Kritéria byla zpracována s použitím výrazů a tvrzení z oficiálních publikací ITIL. Tento přístup byl zvolen proto, aby se zajistilo, že všechna rozhodnutí o schválení nástrojů lze vztáhnout ke konkrétním údajům v publikacích. To bylo důležité proto, aby Posuzovatelé licencovaného softwaru pochopili úroveň a detail splnění shody, požadovanou proto, aby posuzovaný softwarový nástroj získal schválení v době, kdy kritéria nebyla zveřejněna, stejně jako pro ujištění kupujících, že nástroj prošel procesem, který splňuje požadavky schématu.

Nyní, kdy byla kritéria publikována a jsou všem prodejcům k dispozici, lze požadovat pro získání schválení vyšší míru shody. Protože hodnotitelé hledají 100% shodu, je pro dodavatele nástrojů určitě důležité pochopit požadovanou úroveň shody s kritérii. Uveřejněná kritéria uvádějí, co musí softwarový nástroj umět, aby byl v souladu s daným ITILovským procesem. Kritéria nestanovují, jak by toho měl nástroj dosáhnout. Kritéria proto nepředepisují, jak má softwarový nástroj fungovat, ale pouze to, co dělá daný proces.

Viz příklady záměru posuzování:

Vznik a záznam Změny

Přiřazuje nástroj automaticky každému Změnovému požadavku (RfC) unikátní identifikační číslo?

  • ITIL uvádí, že RfC musí mít jedinečné identifikační číslo.
  • Jde o požadavek jedinečnosti identifikačního čísla, není předepsáno, jak se má číslo vytvořit, ani jeho formát nebo způsob uložení.

Stav Incidentu

Obsahuje záznam Incidentu jedno nebo více polí pro záznam stavu Incidentu (jako aktivní, čekající, uzavřený)?

  • ITIL uvádí, že záznam Incidentu musí ukazovat i jeho stav.
  • To znamená, že se vyžaduje, aby to nástroj umožňoval; nenařizuje, jak to nástroj udělá, pouze, že to dokáže.

Vytvoření SQP

Pomůže nástroj zpracovat plán kvality služeb (Service Quality Plan)?

  • ITIL uvádí, že by se plán kvality služeb měl zpracovat.
  • Jde o požadavek, aby nástroj podporoval jeho zpracování, detaily o tom, jak to udělá, nejsou relevantní.

ITIL Softwarové schéma není určeno k potlačování inovací nebo ovlivňování způsobu, jakým kompetentní dodavatelé nástrojů své produkty vytvářejí a navzájem odlišují. Z výše uvedených důvodů se neočekává, ani nikdy se neočekávalo, doslovné lpění na kritériích schématu. Dodavatelé nástrojů však musí prokázat, že tato povinná kritéria splňují a hodnotitelé licencovaného softwaru budou plně uznávat odchylky v použitých metodách, pokud je proces robustní a splňuje požadovaná kritéria.

Je známo, že existovaly obavy z aktualizace, zveřejněné v červenci 2011. Protože tato aktualizace nemění základní procesy, je zřejmé, že vliv na kritéria má malý, pokud vůbec nějaký. Je tudíž zbytečné v této fázi tato kritéria jakkoli přepisovat či upravovat.

(Anotace: Jaroslav Rokyta; zdroj: Mandatory Assessment Criteria)

ITIL® Software Scheme Mandatory Assessment Criteria 2011 Version


Štítky:
Autor:: Kateřina Mrkvičková