CACIO seminář: „Co nás v IT nejvíce (Z)mění“
20. 5. 2025 (12:00 - 17:00)
Publikováno: 31. 10. 2019
ITIL 4 Foundation vychází z verze ITIL 2011 a zároveň reaguje na vývoj nejenom v oblasti technologií (cloud technologies), ale také v oblasti řízení IT (DevOps, Agile aj). Lektorka školení Ludmila Vráželová z EDU Trainings nám prozradila, jaké jsou nejčastější dotazy účastníků kurzu ITIL 4 Foundation.
V ITIL 3 Foundation byla struktura založena na životním cyklu služby, tedy Service Strategy, Service Design, Service Transition atd. V ITIL 4 dodávka služeb z IT do byznysu popsána jako tzv. Service Value System, tedy celý systém, který má tyto komponenty:
Procesy se stále využívají. Jsou „schované“ pod obecnějším názvem „Praktiky“.
ITIL 4 je jinak strukturován. Životní cyklus služby nahradil Service Value System a jeho komponenta Service Value Chain. ITIL 4 obsahuje některé nové koncepty, jako například „value stream mapping“. Bylo změněno kvalifikační schéma – po ITIL Foundation následuje ITIL Managing Professional a ITIL Strategic Leader (pokročilé moduly).
Service Value Chain (SVCH) je obdoba životního cyklu služby – původního Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operations a CSI. SVCH má 6 komponent: Engage, Plan, Design&Transition, Obtain&Build, Deliver&Support a Improve. Na rozdíl od původního životního cyklu služby, který byl prezentován a využíván převážně sekvenčně – nejdříve Service Strategy, pak Service Design atd., komponenty SVCH se spouští v různém pořadí, opakovaně, v závislosti na úkolu, který má IT vykonat. Každá z komponent SVCH je realizována Praktikami, což jsou mimo jiné i procesy. Tedy například Deliver&Support je realizována například prostřednictvím známého Incident Managementu.
Incident Management proces, stejně jako většina původních procesů ITIL 3, je ve verzi 4 stále
k dispozici. Procesy jsou upraveny a „modernizovány“. Například Incident Management je doplněn
o techniku „swarming“, což je pojem známý z agilního řízení. Jde o způsob řešení incidentu, kdy je přerušena ostatní práce všech členů týmu a ti se najednou společně věnují incidentu, dokud není vyřešen. Swarming se dá přeložit jako „rojení“, což připomíná právě tento stav – všichni společně řeší incident.
*Autor: Lukáš Vallo (EDU Trainings)
20. 5. 2025 (12:00 - 17:00)