BSM Maturity Model

Publikováno: 17. 9. 2005

BSM Maturity Model nabízí rámec pro určení současného stavu organizace v Business Service Managementu – zajištěním investic IT tak, aby poskytovalo služby byznysu v souladu se strategií byznysu, jeho cíli a plány. Model zavádí 5 stupňů zralosti:

  1. Essential – minimální IT rozpočet, byznys neočekává od IT zázraky.
  2. Predictive – IT snižuje svými službami náklady byznysu, management sleduje výsledky IT iniciativ, investuje se do prověřených, bezpečných technologií.
  3. Aligned – management má jasnou představu o směřování IT, IT zvyšuje svými službami hodnotu produktů a služeb byznysu, pro velké investice v IT jsou požadovány jasné business case, 6-12 měsíců po větších investicích do IT jsou zjišťovány měřitelné výsledky.
  4. Optimized – IT a byznys se shodnou na vizi, jak vytvářet hodnotu na trhu, IT poskytuje byznysu konkurenční výhodu, využívání nových technologií umožňuje byznysu poskytovat unikátní služby a produkty.
  5. Pervasive – Byznys a IT se snaží udržet dlouhodobou konkurenční výhodu, která nemůže být snadno okopírována konkurencí. Investice do nejmodernějších špičkových technologií a rozsáhlého vývoje jsou zaměřeny na odlišení od konkurence. Možnosti nových technologií a přístupů mění budoucí směřování byznysu organizace.

Organizace by, podle autorů, měly tento rámec použít při diskuzích mezi vedením IT a byznysu. Cílem je zajistit společné porozumění hodnoty BSM pro organizaci a odsouhlasit stupeň zralosti, který by měl být zadáním pro IT iniciativy.
V závěru dokumentu autoři ukazují na čtyřech případech firem, že je vhodné, aby zralost byznysu a IT byla na podobné úrovni. Organizace, kde lze nalézt mezi nimi nerovnováhu, mají problémy jako podfinancování IT, nedostatečná podpora cílů byznysu pomocí IT služeb nebo naopak nevyužití potenciálu velmi kvalitních služeb IT byznysem a tak zbytečné náklady na kvalitní IT

Why Doesn’t the “Business” Drive BSM? (505 kB)


Štítky:
Autor:: Kateřina Mrkvičková